Profiel

Klaas Steffens, Senior iNNovatie Consultant (1951)

Na mijn studie en 21 jarige werkzaamheden als bibliothecaris, informatieanalist en hoofd ICT, in de Nederlandse Bibliotheekbranche ben ik achtereenvolgens als Datamanager, Projectmanager chipkaartsystemen, Security Officer OV-chipkaart actief geweest in het Openbare Personenvervoer.

In de Openbaar Vervoer sector heb ik ruim 25 jaar gewerkt bij toonaangevende ondernemingen in deze branche, in verschillende functies (VSN-groep, CXX, Arriva).

Als Datamanager heb ik namens de VSN-groep meegewerkt aan het tot stand komen van de Europese en later Internationale referentiestandaard voor het Openbaar Vervoer, Transmodel (1992)

Bij Connekt als projectleider (2012) voor totstandkoming van de Nederlandse standaard BISON voor data-uitwisseling in het OV. Dit was onderdeel van de voorbereiding van het Nationaal Dataloket voor Openbaar Vervoer informatie (NDOV). In dat kader ondermeer de standaard voor uitwisseling van product en tariefdata (PPT) ontwikkeld en binnen een samenwerkende groep van OV-bedrijven geïmplementeerd.  Als laatste nog de aanzet gegeven voor de harmonisatie en migratie van de Nederlandse BISON-standaarden naar de nieuwe Europese uitwisselingsstandaard voor openbaar vervoer data NeTEx.

Zowel de BISON als de NeTEx-standaard zijn gebaseerd op Transmodel.

In 2001 was ik projectleider voor Arriva voor de 1e implementatie van een Smartcard-toepassing, Tripperpas.

Het Tripperpas-project in de stad Groningen betrof een 2 jaar durende pilot met wat nu  Account-Based-Travelling (ABT) heet. Deze zeer succesvolle pilot van het Ministerie van V&W (tegenwoordig I&M), werd technisch gerealiseerd door Motorola en Prodata Systems. Voor reizigers waren de Best-Price afrekeningen en het grote ongehinderde gebruiksgemak, denk ik nog steeds de meest positieve ervaringen met dit systeem.

Na beëindiging van het project duurde het nog ruim 6 jaar voor de Nederlandse OV-chipkaart  definitief werd ingevoerd, met overigens aanmerkelijk minder gebruiksgemak. Ik heb zowel de invoering van de OV-chipkaart bij Arriva tot stand gebracht, en gedurende ruim 10 jaar het actieve beheer gevoerd over de complete hard- en software suite voor het OV-chipkaart-systeem. M.a.w. hard meegewerkt om het OV-chipkaartsysteem tot het succes te maken, dat het nu is.

De laatste 2 jaren een intensieve inhoudelijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van nieuwe betaalsystemen voor het OV,  o.a. voor Account Based Ticketing,  ontwikkelen van een leveranciers onafhankelijke hard- en software platform voor de toekomstige OV-Betaalsystemen.

Een paar recente ontwikkelprojecten zijn:

– 2015 Touch&Travel-pilot bij Arriva. Reizigers reisden met een Smartphone-app, vrijelijk door Noord-Nederland op bus en trein, en ontvingen na beëindiging van de reis de prijsberekening en betaalden  maandelijks via hun account. De proef was gebaseerd op het door Deutsche Bahn ontwikkelde ecosysteem voor Internationale Reizigers op het spoor.

– 2016 ABT-design en Propositie Catalogus t.b.v. BackOffice beprijzing voor Translink Systems.

– 2017 BOS-design. Advisering voor het Beslissing Ondersteund Systeem van het DOVA voor Abonnement-selecties in het Openbaar vervoer.

– 2018 Single Check-in en Check-out op het spoor in Overijssel voor Blauwnet. Blauwnet is een samenwerkingsproject van Arriva en Keolis voor het treinvervoer onder verantwoordelijkheid van de Provincie Overijssel.

– 2017-2018 ETC-project, onder auspiciën van Horizon2020 met Id-Based-Ticketing. Betreft ID-based Cross-Border Travelling en Ticketing, gesubsideerd door de Europese Commissie.  Een samenwerking van Opdrachtgevende Overheden (AVV), VDV en Translink Systems, en Vervoerders ASEAG en Arriva.  ETC staat voor European Travellers Club, samenwerkingsorgaan van de Europese SmartCard Alliance.  Accept Institute is de nieuwe naam van deze organisatie.

Met mijn pensionering  (22-03-2018) ben ik als Senior Adviseur beschikbaar om de sector bij te staan in het ontwikkelen en toepassen van nieuwe betaaltechnologie en betaalsystemen in het Openbaar Vervoer. Naast advisering over standaardisatie van data en systemen, over datamanagement en datakwaliteit.

– 2018-2019 IT-AFC-adviseur bij EBS; ondersteuning van systeem- en leveranciersselectie voor ITS en AFC en implementatie van de vernieuwde AFC-Back-office.

– 2019-2020 OV-chipkaart adviseur bij Hypercube; ondersteuning ontwerp databases en analyse rapportages, diverse onderzoeken.

2020 Adviseur voor liftselectietraject VvE De Tippe; marktverkenning, programma van eisen, offerte-traject, onderhandeling en financiering liftrenovatie.

– 2021 Secretaris VvE De Tippe; project RookGasAfvoerkanalen renovatie en vervanging CV-ketels, marktverkenning, offerte-traject, leveranciersselectie, nieuw MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP).

– 2022 Bibliothecaris Historische Vereniging Steenwijk en Omstreken; herinrichting digitalisering fotoarchief, digitalisering bibliotheek en archief van de vereniging, etc. etc. Een tiental vrijwilligers opgeleid.

– 2023 Objectencollectie toegevoegd aan de inmiddels drie bestaande Beeldbanken. De vulling wordt verzorgd door de vrijwilligers van de WAS.

– 2024 Ontwikkeling nieuwe WordPress website voor HVSeO gestart. Krantenknipsel-archief gestart, met OCR-scans, en zoeken in de volledige teksten á la Delpher. Genealogie werkgroep gestart en TNG website hiervoor ingericht.

2025 Genealogische inventarisatie van alle begraafplaatsen in Steenwijkerland.

Per einde van dit kalenderjaar zal de adviespraktijk beëindigd worden en ga ik zolang mijn gezondheid het toelaat, als vrijwilliger door met mijn werkzaamheden voor de Historische Vereniging Steenwijk en Omstreken.

Steenwijk, 7 september 2025